طرح ها و مقالات

در این صفحه طرح ها و مقالات و مطالب مهندسی که به رشته تحریر درآورده ام را برای استفاده سایرین به اشتراک گذاشته ام.

طرح ها و مقالات

در این صفحه طرح ها و مقالات و مطالب مهندسی که به رشته تحریر درآورده ام را برای استفاده سایرین به اشتراک گذاشته ام.

کسی که دوست دارد با کارها و خدماتش، خیر و سعادت دیگران را تأمین کند، سعادت خودش را هم تأمین کرده است.

پیوندها

بسم الله الرحمان الرحیم

دوستان،

من یک مطلبی نوشتم درباره ممنوعیت واردات کالاهای عمومی و پرمصرف و دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و کشاورزی که دارای تولید داخل هستند. و اثرات مفید و تاثیرگذار این راهکار را بر اشتغال زایی، پیشرفت اقتصادی و صنعتی کشور را بیان کردم.

البته منافع این قانون بسیار بیشتر از این نوشتار مختصر است و به سادگی برای تمامی صاحبان صنایع و تصمیم گیرندگان کلان قابل فهم و درک است. ولی من در حد توان خود این مسئله ساده را شرح دادم و این نوشتار را برای مطالعه نهادم.

این مطلب را با این مثال شروع می‌کنم که ؛ برای ساخت یک خودرو در داخل کشور مثلاً صد نفر مشغول بکار می‌شوند، که درآمد حاصل از این کار خوب بین این 100 نفر به درستی تقسیم می‌گردد و درآمد پاک و حلالی است. در حالی که برای واردات خودرو فقط 5 نفر کسب درآمد می‌کنند، که این پول غالباً بی برکت و نادرست و حتی فسادزا است. در واقع پولی است که از بیکار شدن آن 100 نفر بدست آمده است.

تولید سبب شکوفایی و اعتلای صنعت می‌گردد و سبب بهبود اقتصادی کشور و درآمدزایی برای کارگران و صاحبان کارگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌گردد. تولید داخل کالاهای عمومی و پرمصرف نظیر پوشاک و پارچه و تولید تجهیزات و کالاهای عمومی صنایع و پروژه‌های کشور سبب خودباوری و افزایش اعتمادبنفس در متخصصین و صاحبان صنایع می‌شود.

پس از فراگیری مهارتهای تولید، امکان صادرات این خدمات فنی مهندسی و تجهیزات تخصصی با روش منصفانه به کشورهای همسایه و دوست که کمی در زمینه صنعتی و فناوری عقب‌تر از تولیدکنندگان ایرانی هستند  فراهم می‌گردد.

طی نمودن مراحل طراحی و مهندسی و تولید سبب افزایش توانایی و مهارت طراحی و مهندسی می‌گردد، و غالباً تامین تجهیزات از داخل کشور از نظر سلامت کاری و روحیه برای مهندسین سلامتتر است. و شاغلین در بخش تولید و مهندسین با علایق خرید از داخل کشور از نظر شخصیتی قوی‌تر ، کشوردوست تر و یاری‌دهنده‌تر به کشور در راستای ترقی و تعالی هستند، در مقایسه به واردکنندگان که بیشتر چشم به دستان خارجیان دارند و کمی هم صنعت و توانایی و فرهنگ کشور عزیزمان را تحقیر می‌کنند و نادیده می‌گیرند.

خرید محصولاتی داخلی برای مهندسین غالبا سبب افزایش اطلاعات فنی و توانایی تطبیق تجهیزات مهندسی ایرانی با خارجی می‌گردد، که به بالا بردن دانش فنی مهندسین می‌انجامد. و پس از چندین خرید تجهیزات ایرانی بر فرایند سفارش و خرید تسلط می‌یابند و با راحتی بیشتری این کار صورت می‌گیرد.

برای اینجانب همیشه این سوال مطرح بوده ، چرا در این تعداد زیاد پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و نیروگاه از موتور و جعبه دنده ساخت داخل استفاده نمی شود؟  در حالی تولید کننده خوب ایرانی قادر به تأمین این تجهیز برای تمامی پروژه های داخلی هستند و  نیاز به موتور الکتریکی در تمامی پروژه ها وجود دارد. و در واقع این تجهیز از اصلی‌ترین تجهیرات بکار گرفته شده در طرح‌های صنعتی است و البته تولید کنندگان داخلی توانایی تامین تمام نیازهای داخلی را دارند.

فکر کنید، اگر این 40 میلیارد دلار ارز که برای واردات همین تجهیزات صنعتی و کالاهای عمومی و اساسی کشور خرج می‌گردد، برای تولید این کالاهای عمومی و پرمصرف در داخل کشور شود، جقدر سبب اشتغال‌زایی و رونق کسب و کار داخلی و پیشرفت واقعی و بنیادین اقتصاد و صنعت کشور گردد. و این ذخیره ارزی صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید می‌شود.

تولید باید بر روی کالاهای پرمصرف و عمومی متمرکز گردد، و برای این منظور، نیاز به مدیریت متمرکز و دولتی دارد و مثلا در ابتدای برنامه ریزی فهرست کالاهای عمومی و پرمصرف که قابلیت تولید در داخل را دارد بطور منظم و شفاف و گویا تهیه گردد و سپس اقدامات بعدی انجام شود. از نظر اینجانب که 90 درصد کالاهای اساسی و پرمصرف کشور و تجهیزات و دستگاههای عمومی صنعتی در داخل کشور قابل ساخت است یا با برنامه خیلی موجه اقتصادی قابل تولید در کشور است.

 

ممنوعیت واردات ماشین آلات که تولید داخل دارند: با وجود کارخانجات و تولید کنندگان خوب ماشین آلات و ادوات صنعتی و کشاورزی با کیفیت خوب و تنوع عالی در ماشین آلات و محصولات  و سرمایه زیادی که در احداث این کارخانه ها انجام شده ، هر گونه واردات این کالاها یا محصولات یا ماشین آلات کشاورزی یا تجهیزات پرکابرد صنعتی در واقع خیانت به تولید کنندگان داخلی و خیانت به کشور و ربودن اشتغال از جوانان کشور و ایجاد فساد در کشور است و به گونه ای نادیده گرفتن و توهین به تولید کننده داخلی است و می باید هرگونه واردات کالا یا محصول یا ماشین آلات که در داخل تولید می گردد، کلاً متوقف گردد.

شرکتهایی که در زمینه واردات تجهیزات یا محصولات که دارای تولید داخل هستند ، فعال هستند، باید این مطلب را درک کنند که با هر واردات  چندین کارگر ایرانی بیکار می‌شوند و یا کارگاه‌ها با مشکل عدم فروش روبرو می‌شوند و معیشت کارگران و بقای کارخانه با سختی روبرو می‌گردد. در واقع این شرکتها در مشکلات و عواض ناشی از این واردات غیر اصولی و منطقی نظیر بیکاری و فساد و تحلیل توانایی اقتصاد کشور شریک هستند.

از مسئولین دولتی هم درخواست می‌کنم، در اجرای این پیشنهاد خوب همت و جدیت بگمارند تا مشکلات و ناهنجاری ناشی از بیکاری و فقر  بر جامعه و مردم و افرادی مثل اینجانب تاثیر ناگوار نگذارد.

به امید موفقیت برای تمامی تولیدگران و صنعتگران کشور